Feeds:
Posts
Comments

Posts Tagged ‘malaysia’

Hari ini 16 September tahun 2010, buat kali pertama kita menyambut Hari Malaysia seluruh negara sejak Merdeka dan ia merupakan cuti umum pertama kalinya pada tahun ini. Semoga sambutan Hari Malaysia ini dapat mengeratkan lagi perpaduan dan hubungan silaturrahim antara kita di Malaysia ini.

Apa itu Hari Malaysia?

Dibawah ini adalah petikan daripada Wikipedia mengenai Hari Malaysia.

Hari Malaysia disambut pada 16 September setiap tahun untuk memperingati penubuhan persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963. Ia menandakan penyertaan bersama Malaya, Borneo Utara, Sarawak, dan Singapura bagi membentuk Malaysia.

Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun kemudiannya ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan ke-6. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan ke 16 September pada tahun yang sama. Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak.

Hari Malaysia merupakan cuti am di negeri Sabah sempena hari keputeraan Yang Di-Pertua Negeri. Ia bukan merupakan cuti am di Sarawak dan Semenanjung Malaysia.Mulai tahun 2010, Hari Malaysia juga merupakan cuti am di semua negeri di Malaysia.

Name : Azizi Liow
Mobile : 016-6338819
Website : http://www.aziziliow.com
Email : service@aziziliow.com
Flickr : http://www.flickr.com/photos/aziziliow
Msn : duke_webnet@hotmail.com
Skype : azizi.liow
Ym : mirchelp32
Mirc : #zero

Advertisements

Read Full Post »

Semalam bangun je tidur aq terus siap-siap sebab kawan aq ajak teman dia tukar sportrim kereta. siap je dia terus datang rumah jemput aq dan terus ke segamat baru untuk tukar sportrim kereta.

Lepas siap tukar sportrim kereta aq ajak kawan aq tu pusing-pusing bazar ramadhan cuci mata. Lepas pusing satu round telefon aq berbuyi. Mak aq call suruh balik. Sebab nak ajak berbuka puasa di luar. Aq pun terus gerak balik rumah. Tiba-tiba kawan aq tahan kereta, bagitau yang member aq, Eizan excident dekat dengan jalan kolam air. aq pun cakap ko pergi dulu nanti aq sampai. Sampai je dekat rumah aq terus keluar bersama keluarga cari kedai makan.

Sebelum ke kedai makan aq singah sekejap dekat tempat kawan aq excident. MAK AI!!! Teruk juga kereta dia aq tengok. Tapi nasib baik orang tak ada apa-apa. Lepas dapat tau yang owner kereta tak ada apa-apa aq terus sambung mencari kedai makan untuk berbuka puasa.

Lepas siap berbuka puasa dekat kedai mek tomyam batu dua. Aq dengan keluarga pusing-pusing bandar dulu sebelum balik ke rumah. Masa perjalanan balik ke rumah ada dua tiga biji kereta peronda dengan laju dan memasang siren menuju ke segamat baru. Ayah aq pun terus follow nak tengok apa yang terjadi sebenarnya. Sampai dekat simpang bukit siput macam tak ada apa-apa je. Tapi ayah aq macam tak puas hati terus saja jalan menuju ke labis. Sebelum sampai dekat simpang empat jalan ke kampung melayu raya aq da nampak lampu kereta peronda polis.

Sampai je dekat tempat kejadian ayah aq terus mencari parking di tepi jalan. Aq pun ikut dia nak tengok apa yang kecoh sangat tu. Sampai je dekat sana ada lebih kurang 2biji kenderaan bomba, 3biji ambulans dan 4biji peronda polis. Dalam hati aq cakap ni mesti excident punya. Memang tepat apa yang hati aq cakap. MAK AI!!! Teruk gila excident ni. Sampai kedua-dua kereta tersepit

Info yang aq dapat dari abang-abang polislah. Pemandu cina yang menaiki iswara tu memandu kereta dari segamat hendak pulang ke rumahnya di labis. Manakala pemandu india yang memandu naza sutera tu telah mati di tempat kejadian sebelum sempat dikeluarkan dari kenderaan yang remuk.

Pesanan dari aq Pandu dengan cermat… Ingatlah orang yang tersayang…

Name : Azizi Liow
Mobile : 016-6338819
Email : service@aziziliow.com
Website : http://www.aziziliow.com
Flickr : http://www.flickr.com/photos/aziziliow
Ym : mirchelp32
Msn : duke_webnet@hotmail.com
Mirc : #zero

Read Full Post »

Assalammualaikum dan selamat menyambut merdeka kepada semua.

Pagi tadi lepas sahur mirul n gg yahoo massenger ajak ambik gambar dekat dataran segamat jam 7pagi. Aq pon tak kompom lagi sebab tak tidur lagi masa tu. Sementara tunggu nak atau pon tidak ke dataran aq pon baring sambil dengar lagu dekat laptop. Sedar tak sedar aq dah pon tertidur. Hahahahaha. Sedar je dari tidur jam dah pukul 3petang. Biasa masa macam ni rumah aq kecoh tapi kenapa hari ni sunyi sepi je. Aq pon bangun tengok luar rumah kereta takda. Oh patut lah mak aq dah keluar sama ayah aq. Masuk dalam rumah aq tengok pintu bilik lak tak tutup aq pon masuk tengok kemera aq takda. Uiks pelik jap tak kan ayah aq bawak kemera ambik gambar dekat dataran petang-petang ada apa pulak. Malas nak p.k aq pon buat tatau terus capai laptop tengok blog MIRUL n GG wah da update gambar cepat betol dia orang. Tengah syok-syok tengok blog dia orang ayah n mak aq pon balik.

Aq pon terus tanya kemana? Ayah aq pon jawab ada kereta api tegelincir dekat batu anam. Aq pon jawab ALAMAK!!! Kenapa tak kejot. Ayah aq pon cakap nak ambik gambar ke? Tadi ayah ada ambik sikit gambar. Nak tengok jom kita pergi lagi. Aq pon terus siap-siap dan terus pergi ke batu anam. Sampai je dekat sana polis da banyak n tak kasi masuk lah pulak. Puas aq dengan ayah aq cari lorong-lorong nak ambik gambar tapi semua port dah ada polis jaga. Tanpa rasa berputus asa ayah aq cakap cuba kita try cari port dekat jalan besar. Aq pon ikot saja. Sampai dekat jalan besar ada juga polis jaga, HADOI!!! Tak dapat lah aq nak snap mcm ni. Tengah lepak memikir macam mana nak ambik gambar. Tiba-tiba berhenti sebuah lori belakang kereta. Ayah aq pon terus panjat lori tu untuk mendapatkan gambar. Hahahaha. Dapat juga ambil gambar akhirnya.

Kereta api ni membawa 246 orang penumpang untuk ke selatan. 17 penumpang cedera dibawa ke klinik kesihatan gemas.

Untuk pengetahuan semua gambar yang di update, diclick2 oleh ayah aq.

Name : Azizi Liow
Mobile : 016-6338819
Email : service@aziziliow.com
Website : http://www.aziziliow.com
Flickr : http://www.flickr.com/photos/aziziliow
Ym : mirchelp32
Msn : duke_webnet@hotmail.com
Mirc : #zero

Read Full Post »

Selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan ke 52 kepada semua rakyat Malaysia walau dimana jua berada. Sesungguhnya marilah kita mengucapkan syukur kerana kita berada di dalam negara yang aman damai dan permai.

Merdeka!!! Merdeka!!! Merdeka!!!

SATU MALAYSIA. RAKYAT DIDAHULUKAN. PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.

Name : Azizi Liow
Mobile : 016-6338819
Email : service@aziziliow.com
Website : http://www.aziziliow.com
Flickr : http://www.flickr.com/photos/aziziliow
Ym : mirchelp32
Msn : duke_webnet@hotmail.com
Mirc : #zero

Read Full Post »

Read Full Post »

Petang semalam aq pergi dataran jam 5:30petang ada kembara JohorFM bersama RTM. antara xtvt yang ada tarik tali bersama Dj JohorFM dan gubahan hantaran. dekat sini ada sikit gambar xtvt masa petang semalam. nak snap banyak-banyak jerebu la. blur je nampak gambarnya. harap anda semua terhibur dan nantikan sambungan (part2) 🙂

Name : Azizi Liow
Mobile : 016-6338819
Email : service@aziziliow.com
Website : http://www.aziziliow.com
Flickr : http://www.flickr.com/photos/aziziliow
Ym : mirchelp32
Msn : duke_webnet@hotmail.com
Mirc : #zero

Read Full Post »

1953
Bulan 5 aku dilahirkan
Di sebuah negeri yang diberi nama
NEGERI SEMBILAN

Selepas itu aku dibesarkan
Di NEGERI KELANTAN
Aku belajar di sekolah orang putih
Dekat dengan Pasir Puteh

Saya Anak Malaysia 4X

Lepas sekolah aku merayau
Negeri mat saleh aku merantau
Tempat orang indah sekali
Tapi MALAYSIA dekat di hati

Saya Anak Malaysia 4X

Sampai masa aku pun balik
Tapi makweku nampak pelik
Dia kata nak jadi apa
Aku kata itu Tuhan punya kuasa

Saya Anak Malaysia 4X

Lemah lembut sopan santun
Sudah menjadi darah dagingku
Walaupun aku nampaknya kutu
Aku hormat orang tuaku

Saya Anak Malaysia 4X

DEKAT SINI AKU INGIN MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 52TAHUN KEPADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA. MERDEKA!!! MERDEKA!!! MERDEKA!!!

Name : Azizi Liow
Mobile : 016-6338819
Email : service@aziziliow.com
Website : http://www.aziziliow.com
Flickr : http://www.flickr.com/photos/aziziliow
Ym : mirchelp32
Msn : duke_webnet@hotmail.com
Mirc : #zero

Read Full Post »